Przed wyjazdem na urlop warto zaznajomić się z informacjami na temat bezpieczeństwa i zagrożeń podczas podróży czy turystycznego funduszu gwarancyjnego.

Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych to podstawowe źródło informacji dla przyszłych klientów, organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Szczegółowe informacje dot. Organizatora znajdziesz na http://turystyka.gov.pl/. Z zamieszczonych tam informacji dowiesz się czy wybrany przez Ciebie organizator turystyki lub pośrednik turystyczny działa legalnie na podstawie wpisu do rejestru działalności regulowanej.

Wybierasz się na urlop w kraju lub za granicę? Podróżujesz sam albo z rodziną? Pamiętaj, aby odpowiednio przygotować się do wakacji w zależności od wybranego kierunku. Wejdź na www.turystykabezryzyka.gov.pl i dowiedz się w jaki sposób zaplanować idealną podróż. Informacje o aktualnych zagrożeniach i bezpieczeństwie w podróży znajdziesz również na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych: https://polakzagranica.msz.gov.pl/

Na początku czerwca ruszył Telefon Bezpieczeństwa dla Turystów. Ma on pomóc w nagłych sytuacjach np. w przypadku zaginięcia lub kradzieży dokumentów, choroby czy zgubienia się w mieście. Konsultanci infolinii udzielają informacji o zabytkach i atrakcjach, wydarzeniach kulturalnych i sportowych oraz bazie noclegowej i gastronomicznej. Dla turystów otwarta jest specjalna linia pod numerem telefonu + 48 608 599 999 (przeznaczona do obsługi sieci komórkowych, płatna zgodnie z taryfą operatora). Turyści korzystający z telefonu bezpieczeństwa mogą uzyskać pomoc w okresie od 1 czerwca do 30 września w godzinach 8.00-20.00 w języku angielskim, niemieckim i rosyjskim. W pozostałych miesiącach infolinia działa w godzinach 8:00-18:00.

Akcja „Bezpieczna Woda” skierowana jest do dzieci i młodzieży szkolnej. Każde dziecko i rodzic powinien znać zasady bezpiecznego zachowania w wodzie i na wodzie. Wejdź na https://www.msit.gov.pl/pl/turystyka/aktualnosci/2089,Akcja-informacyjno-edukacyjna-Bezpieczna-Woda.html i dowiedz się jak bezpiecznie wypoczywać nad wodą.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny to II filar systemu zabezpieczeń finansowych organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, co przekłada się na bezpieczeństwo klientów biur podróży. Fundusz funkcjonuje w formie wyodrębnionego rachunku bankowego prowadzonego przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Środki na nim zgromadzone zabezpieczają turystów w przypadku niewypłacalności biura podróży, gdy zabezpieczenia z I filaru, tj. gwarancji ubezpieczeniowych, bankowych lub umów ubezpieczenia na rzecz klientów, okażą się niewystarczające. Dzięki nim klienci mają zapewniony bezpieczny powrót do kraju oraz zwrot wpłat za niezrealizowane w całości lub w części imprezy turystyczne.